Casa Vicens zo mooi

Vandaag staat eerst weer in het teken van Gaudi en wel het eerste huis dat hij ontworpen heeft Casa Vicens. Een heel vrolijk op de natuur gebaseerd huis met bloemen en palmbomen. Maar ook de draak, dit keer in kleine vorm komt weer terug in het geheel. Waarom weten we niet maar blijkbaar hadden we online een speciale toegang geregeld waarbij we na afloop nog een heerlijk mango ijsje kregen.


Vanmiddag hebben we een bezichtiging van het Palau da Musica oftewel de opera van Barcelona.(pdf). Maar eerst nog even lekker op het terras waar tot onze verassing een demonstatie langs komt. Voor de opera staat een beeld van een hoofd dat aan de voorkant een vrouw is en aan de achterkant een man, dat heel mooi in elkaar overloopt.

Als we de opera in lopen weten we niet wat we zienecht zo mooi. Men zegt dat dit het mooiste opera gebouw van Europa is, maar dat weet ik niet hoor.

Daarna nog lekker wat gegeten op het El Real plein en nog heerlijk van het zonnetje genoten. Ook nog even Barcelona gespeld in aparte opgemaakte letters gefotografeerd.

Op de fiets door Barcelona

Vandaag gaan we een fietstocht maken met Baja Bikes. Dat was goed bevallen in Bangkok dus hier ook maar eens proberen. We hebben geen grote afstand gefietst, maar wel van alles gezien en veel verhalen gehoord van onze Nederlandse gids Dennis die hier al 8 jaar woont.

Daarna nog even door de stad gelopen en heerlijk op het terras gezeten om vervolgens bij de opera uit te komen waar we morgen een rondleiding gaan doen. Vanavond weer lekker uit eten bij El National een oude fabrieks hal omgebouwd tot foodcourt. Als we wat te drinken bestellen word het tot onze verassing in jam potten geserveerd.

Na het borrelen gaan we nog even de stad in om Casa Batlló en Casa Milà bij avondlicht te bekijken.

De Sagrada famillia

Vandaag is de dag dat we naar de Sagrada famillia gaan. Maar eerst een lekker ontbijt met koffie en croissants. om 9 uur stappen we in de metro lijn 5 die ons in 1 keer naar de Sagrada famillia brengt ,we hebben een ticket voor 10 uur en zijn eigenlijk te vroeg dus eerst een paar mooie foto`s en nog tijd voor een cappuccino . Als we om10 uur eindelijk naar binnen mogen kijken we onze ogen uit. 29 jaar geleden de eerste keer en nu is er zoveel bijgebouwd en bijna klaar wat een kunstwerk .

Ook natuurlijk de toren in geweest we hebben kaartjes voor de noord toren tot onze verassing moesten we nu met de lift en terug met de slakkengang trap. Je kijkt gewoon je ogen uit, zo mooi als alles is. Ieder hoekje is weer anders. Zoveel te zien, dus ook weer heel veel foto’s gemaakt….

Daarna even rust met koffie om vervolgens naar de andere kant van de lange straat naar het Art Nouveau ziekenhuis San Pau te gaan. Ook daar keken we onze ogen weer uit wat een prachtig gebouw.

Toen we terug naar de metro liepen kwamen we een Vietnamees restaurant tegen. Daar heb ik de lekkerste mango salade ooit gegeten en Peter zijn favoriete curry. Mjam, mjam.

Nu zijn we kijk-moe en zouden we naar ons hotel omdat we vanavond nog naar een lichtshow willen bij The Font Màgica een grote fontein die bekent staat voor zijn sound and light show. Als we daar aankomen is het al heel druk maar we vinden nog een plekje op de trap.

Na al dit moois stappen nog even uit bij de Sagrada Famillia om te kijken of deze mooi verlicht is.

Sint Jordi

Vanochtend de huurauto ingeleverd en met de metro naar ons hotel gegaan. We mochten gelijk naar onze kamer dus dat was top. S’middags naar de Ramblas met de metro om de romeinse overblijfselen in de stad te bekijken. Als eerste gaan we naar de tempel van Augustus daarna een korte wandeling naar een heel klein stukje aquaduct om vervolgens naar het Domus Romana te gaan en als laatst een stukje romeinse muur.

Het is vandaag een feestdag “Sint Jordi” en dat betekent dat je tegen iedereen die je liefhebt moet zeggen dat je van hem of haar houdt en de man geeft een 🌹en de dames geven de mannen een boek .

Het blijkt dat je ook gratis in diverse bezienswaardigheden kunt. Ik probeer dus een kaartje te bemachtigen voor ons voor paleis Güell en dat lukt voor een persoon. Gelukkig was er ook een gewone rij waar ook gratis kaartjes werden uitgedeeld en na 20 minuten wachten kon ik ook naar binnen. Het is weer een juweeltje. Wat heeft die man toch mooie dingen ontworpen. In de giftshop nog een mooie reproductie gekocht, dus weer helemaal blij naar een buiten.